Blog
Pensioen­communicatie 1.1

» 28 juni 2013

Door: Johan Krijt, mede-oprichter zowerktpensioen.nl

Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat Robert & Robert contact met mij opnamen voor het bouwen van een website over pensioen. Ik had met mijn bedrijf One Creation samen met Robert (Verboon) al een website gebouwd voor zijn Stichting en deze samenwerking was zo goed bevallen dat wij hier graag een vervolg aan wilden geven. Van het bestaan van pensioen (laat staan de communicatie daarover) wist ik voor Zowerktpensioen.nl als (moedwillig) onwetende zelfstandig ondernemer ‘uiteraard’ niets af. In de afgelopen 2 jaar is dit echter totaal veranderd. Ik heb tijdens onze reis door de pensioenwereld de meest uiteenlopende pensioencommunicatie voorbij zien komen en een aantal zeer interessante gesprekken over dit onderwerp gevoerd. Het feit dat ik als niet-pensioendeskundige op een andere manier naar deze communicatie kijk dan menig ander, heeft er toe geleid dat het mij nodig leek om mijn mening hierover eens op het scherm te zetten.

Ontwikkeling

Overal om je heen, zowel in de wereld van communicatie als in het dagelijks leven, zie je allerlei producten een enorme ontwikkeling doormaken. Vroeger, bij mijn eerste aanraking met de computer, moest ik nog een wirwar aan commando’s in DOS invoeren om tekstverwerker WordPerfect op te starten, om vervolgens met ingewikkelde toetsencombinaties van mijn hopelijk nog werkende 5,25” floppy disk een tekstbestand te openen. Tegenwoordig klik ik op mijn in de cloud zwevende tekstbestand en opent deze binnen enkele secondes op mijn pc, laptop, tablet en/of telefoon.
Vroeger moest ik in de krant (als ik deze al kon vinden) opzoeken wat er komende week op tv zou zijn en moest ik maar gokken welke 4 zenders er op de tv waren ingesteld. Tegenwoordig druk ik op één knop op mijn afstandsbediening en komt er een digitale tv-gids in beeld. Sterker nog: met nog één druk op die knop kan ik deze programma’s nog direct opnemen ook.

Ondanks dat de mogelijkheden van dit soort producten enorm zijn toegenomen, is het gebruik van de basis mogelijkheden in de loop der tijd veel simpeler geworden. De basisfuncties zijn een stuk gemakkelijker, intuïtiever en sneller geworden. Om nog meer gebruiksgemak te creëren, worden verschillende producten steeds vaker gebundeld. Zo is mijn telefoon tegenwoordig mijn telefoon, notitieboekje, laptop, agenda, rekenmachine, puzzelboekje en afstandsbediening in één.

Communicatie

Waar in bovenstaande voorbeelden het gebruikersgemak van de basisfunctionaliteiten flink is gestegen, merk ik in veel communicatie dat eigenlijk precies het omgekeerde gebeurd. Van bijna alle soorten communicatie wordt tegenwoordig een 2.0 of 3.0 versie gelanceerd. Wat mij bij deze vernieuwde versies opvalt, is dat ze in gebruik en communicatie naar de consument eigenlijk allemaal complexer, onoverzichtelijker en daardoor ook tijdrovender zijn geworden. De basisinformatie wordt vaak over het hoofd gezien en communicatie raakt versnipperd over verschillende producten.

Ditzelfde zie ik helaas in de wereld van pensioencommunicatie gebeuren. Waar overal naar voren komt dat deelnemers zich geen raad meer weten in de wereld van pensioen en hierdoor de interesse kwijt zijn geraakt, vragen wij met allerlei complexe en uitgebreidere producten nog meer tijd en energie van deze deelnemer. Ondanks dat de deelnemer bang is voor zijn eigen UPO’s, verwachten we nu dat hij hier vervolgens mee gaat doorrekenen op de ene website en ook nog extra informatie gaat opzoeken op weer een andere.

De toekomst

Ik zou in plaats van pensioencommunicatie 2.0 dan ook willen pleiten voor pensioencommunicatie 1.1: een verbetering van de basis van pensioencommunicatie. Pas als de basisversie is geperfectioneerd, kunnen we gaan denken aan een nieuwe 2.0 versie. En hou het simpel! Ik heb al zo veel communicatieoplossingen verkeerd zien gaan door complexiteit zoals te uitgebreide rekenmodules, dure filmpjes, ingewikkelde animaties enz.

Bovendien lijkt het mij van groot belang om de krachten te bundelen! Zorg dat de informatie voor de deelnemer vanuit één centrale plek bereikbaar wordt. Zo weet hij altijd waar hij met zijn vragen en/of opmerkingen naartoe kan (dit is nu zelfs al een complexe opgave). Ik zie hier voor Zowerktpensioen.nl een mooie plek weggelegd en ik ga dan ook graag de uitdaging met de overige partijen aan om pensioen voor de deelnemer eindelijk weer begrijpelijk te maken!

Terug naar overzicht